Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Polemika s článkem Lukáše Lhoťana o propagaci islámu ve školství

8. 04. 2014 13:21:09
Na článek Propagace islámu v českém školství s podporou EU Lukáše Lhoťana reaguje Dr. Bronislav Ostřanský z Orientálního ústavu Akademie věd ČR v Praze. Text vyšel jako předmluva k projektu Muslimové očima českých školáků.

Ještě celkem nedávno patřil islám v běžném povědomí české veřejnosti k okrajovým a poněkud exotickým položkám, přitahujícím hlubší zájem nepočetných vědců či novinářů. To se odráželo jak ve školních učebnicích i mediálních výstupech. Počátek nového milénia přinesl v tomto ohledu citelné změny a z islámu se stalo nejen široce diskutované a medializované téma, ale často též odrazový můstek k dalekosáhlejším prezentacím či polemikám, vůči němuž mívají lidé sklon se vymezovat a nezřídka jej vnímají jako jistou antitezi „naší“ civilizace. Rozpravy o islámu přitom obvykle otevírají řadu dalších okruhů, mj. o fungování médií, o evropských hodnotách, multikulturalismu, politické korektnosti a vlastenectví, abychom zmínili jenom ty nejzvučnější. Současný běžně přijímaný obraz islámu je převážně temný a neradostný, což dílem souvisí s pohnutými a tragickými událostmi, k nimž v muslimských zemích dochází, ovšem rozhodující vliv na vnímání islámu a muslimů (nejen u nás) mají jistě média.

Článek Lukáše Lhoťana Propagace islámu v českém školství s podporou EU
najdete na jeho blogu.


Klást rovnítko mezi tragické či pohnuté, v každém případě však mezní, události, které přináší zpravodajství z muslimských zemí, a islámem je poněkud zrádné, byť vcelku běžné. Připomíná to snahu o popsání slona ve slavné parabole velkého mystického básníka Džaláluddína Rúmího. Ten vyprávěl o derviších, kteří hledali ono bájné zvíře a narazili na něj, až když byla úplná tma, takže jej mohli poznávat pouze hmatem. Jeden z nich se přitom dotýkal chobotu, druhý uší a třetí trupu. Poté se začali přít o tom, jak vlastně slon vypadá. Jeden razil teorii, že vypadá jako obrovský had, další tvrdil, že připomíná velkého netopýra, a poslední se domníval, že se podobá ohromné kouli. Jejich debata byla vášnivá a stanoviska neústupná, neboť se všichni opírali o nefalšované empirické poznání. A nejinak je tomu i s islámem. Na tom, že islám diváků televizního zpravodajství bude poněkud jiný než islám čtenářů perské mystické poezie, asi málo co lze změnit, podstatná je zde schopnost přiznat si právo na pluralitu pohledů.

Mnohostrannost přístupů a poznávání přitom nelze zaměňovat s relativizováním, matením či zamlžováním; přesně naopak, neboť jen takový pohled na celek nás může vést k jasnějšímu chápání a smysluplnějšímu porozumění. Tak či onak, snažíme-li se na několika desítkách stran představit tak mnohovrstevnatý a dynamický duchovní fenomén, jakým islám nesporně je, v lecčem to zákonitě musí připomínat ono příznačné „definování slona“. Vrátíme-li se ještě k příměrům velkých muslimů, pak v intencích středověkého mistra Muhjiddína ibn Arabího, Bůh právníků bude vskutku jiný nežli Bůh pastýřů či obchodníků. A nejinak je tomu s náboženstvím i civilizací jeho vyznavačů, neboť islám politického analytika nebo publicisty bude vždy jiný než islám filologův a ten zase na hony vzdálen islámu internetového bojovníka za evropské hodnoty.

Zkrátka a dobře, výzkumný a vzdělávací projekt Muslimové očima českých školáků svým čtenářům může poutavým a poučeným způsobem naznačit, že slon je více než ucho i než chobot a světlo více nežli jeden paprsek z prizmatu, tedy že redukování islámu na krvavé záběry teroristických útoků je stejně zavádějící jako jeho násilné vtěsnávání do slonovinových věží akademických rozprav mezináboženských konferencí. Ostatně strach z neznámého může být stejně špatným průvodcem jako zbožné přání vydávané za skutečnost. Ať již si tedy čtenáři předkládané publikace vytvoří o islámu jakoukoliv představu, jsem pevně přesvědčen, že se jim na následujících stranách dostane náležité faktografie, na jejímž základu pak mohou lépe a hlavně kritičtěji vnímat ony pomyslné „obrysy slona“ i jejich absolutizující zobrazování.

Dr. Bronislav Ostřanský
Orientální ústav Akademie věd ČR v Praze

Autor: | úterý 8.4.2014 13:21 | karma článku: 17.06 | přečteno: 1408x

Další články blogera

Zemřel Prof. RNDr. Jiří Konta, DrSc., uznávaný mineralog a petrolog

Autor knihy Slyšet své srdce, Prof. RNDr. Jiří Konta, DrSc., světově uznávaný mineralog a petrolog, zemřel ve věku 95 let po krátké nemoci 22. února 2017 ve Vinohradské nemocnici.

27.2.2017 v 13:50 | Karma článku: 13.59 | Přečteno: 424 | Diskuse

Reakce Viktora Vereše k článku Jiřího Oulického

Někdejší bloger Viktor Vereš požaduje stažení tohoto článku Jiřího Oulického. Nevyhověli jsme mu, ale nabídli mu uveřejnění jeho reakce.

9.12.2015 v 15:13 | Karma článku: 13.75 | Přečteno: 296 | Diskuse

Reakce Diakonie Československé církve evangelické na blog Pavla Dudra

Diakonie ČCE reaguje na článek Otevřený dopis řediteli Diakonie ČCE Mgr. Petrovi Haškovi ohledně ubytování uprchlíků.

14.8.2015 v 16:15 | Karma článku: 19.98 | Přečteno: 1092 | Diskuse

Stanovisko Asociace klinických logopedů České republiky

k probíhající medializaci případu poskytování logopedické péče za přímou platbu a oznámení o podezření z pohlavního zneužívání na otce šestileté dcery „logopedkou“ v Klatovech. Tento případ s tragickým koncem pro otce dvou malých dětí byl v posledních dnech silně medializován i rozsáhle diskutován.

28.1.2015 v 22:42 | Karma článku: 35.49 | Přečteno: 12860 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Jiří Turner

Šedesátej vosmej, vole!

„To se nám na den osvobození, udělalo pěkně, co?“ „Co?“ „Je přece 21. srpen, ne?“ „Co?“ „Rusové, tanky, okupace...“ Útržek rozhovoru mezi starším mužem a mladým prodavačem mě přesvědčil o tom, že 21. srpen 1968 je už asi středověk.

21.8.2017 v 11:40 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Karel Trčálek

Moje bezprostřední osobní vzpomínka na 21. srpen 1968

Ano, je dobře, že si srpen 1968 pořád dokola připomínáme. Proto se i já pŕidávám svou osobní vzpomínku na tu dramatickou noc a následné časné ráno

21.8.2017 v 11:04 | Karma článku: 5.60 | Přečteno: 157 | Diskuse

Zdeněk Majzlík

Konopí a rozhovor s policajtem.

Je to již víc jak šest let, co jsme naši dceru Martinu poprvé odvezli na dvouměsíční léčebný pobyt do Domova svatého Josefa v Žirči, jediného to ústavu starajícího se o pacienty postižené roztroušenou sklerózou v Česku.

21.8.2017 v 10:12 | Karma článku: 17.28 | Přečteno: 387 | Diskuse

Jan Fikáček

Chvála lidské hlouposti

Hloupost je problém, zejména u voličů :-). Může být i ale prospěšná. Dokonce v některých situacích je hloupost stimulem neocenitelné kreativní energie, tedy když se potká s inteligencí. Proto díky bohu za lidskou hloupost. :-)

21.8.2017 v 10:04 | Karma článku: 10.52 | Přečteno: 273 | Diskuse

Tomáš Zdechovský

Ve Velké Británii začíná islám válcovat křesťanství

Společnosti zejména v západní Evropě prošly jednak důsledkem imigrace z mimoevropských, zvláště z muslimských zemí, ale také kvůli sekularizaci „původního“ obyvatelstva velmi výraznou proměnou.

21.8.2017 v 9:36 | Karma článku: 26.41 | Přečteno: 1176 | Diskuse
Počet článků 57 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 4390


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.