Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Polemika s článkem Lukáše Lhoťana o propagaci islámu ve školství

8. 04. 2014 13:21:09
Na článek Propagace islámu v českém školství s podporou EU Lukáše Lhoťana reaguje Dr. Bronislav Ostřanský z Orientálního ústavu Akademie věd ČR v Praze. Text vyšel jako předmluva k projektu Muslimové očima českých školáků.

Ještě celkem nedávno patřil islám v běžném povědomí české veřejnosti k okrajovým a poněkud exotickým položkám, přitahujícím hlubší zájem nepočetných vědců či novinářů. To se odráželo jak ve školních učebnicích i mediálních výstupech. Počátek nového milénia přinesl v tomto ohledu citelné změny a z islámu se stalo nejen široce diskutované a medializované téma, ale často též odrazový můstek k dalekosáhlejším prezentacím či polemikám, vůči němuž mívají lidé sklon se vymezovat a nezřídka jej vnímají jako jistou antitezi „naší“ civilizace. Rozpravy o islámu přitom obvykle otevírají řadu dalších okruhů, mj. o fungování médií, o evropských hodnotách, multikulturalismu, politické korektnosti a vlastenectví, abychom zmínili jenom ty nejzvučnější. Současný běžně přijímaný obraz islámu je převážně temný a neradostný, což dílem souvisí s pohnutými a tragickými událostmi, k nimž v muslimských zemích dochází, ovšem rozhodující vliv na vnímání islámu a muslimů (nejen u nás) mají jistě média.

Článek Lukáše Lhoťana Propagace islámu v českém školství s podporou EU
najdete na jeho blogu.


Klást rovnítko mezi tragické či pohnuté, v každém případě však mezní, události, které přináší zpravodajství z muslimských zemí, a islámem je poněkud zrádné, byť vcelku běžné. Připomíná to snahu o popsání slona ve slavné parabole velkého mystického básníka Džaláluddína Rúmího. Ten vyprávěl o derviších, kteří hledali ono bájné zvíře a narazili na něj, až když byla úplná tma, takže jej mohli poznávat pouze hmatem. Jeden z nich se přitom dotýkal chobotu, druhý uší a třetí trupu. Poté se začali přít o tom, jak vlastně slon vypadá. Jeden razil teorii, že vypadá jako obrovský had, další tvrdil, že připomíná velkého netopýra, a poslední se domníval, že se podobá ohromné kouli. Jejich debata byla vášnivá a stanoviska neústupná, neboť se všichni opírali o nefalšované empirické poznání. A nejinak je tomu i s islámem. Na tom, že islám diváků televizního zpravodajství bude poněkud jiný než islám čtenářů perské mystické poezie, asi málo co lze změnit, podstatná je zde schopnost přiznat si právo na pluralitu pohledů.

Mnohostrannost přístupů a poznávání přitom nelze zaměňovat s relativizováním, matením či zamlžováním; přesně naopak, neboť jen takový pohled na celek nás může vést k jasnějšímu chápání a smysluplnějšímu porozumění. Tak či onak, snažíme-li se na několika desítkách stran představit tak mnohovrstevnatý a dynamický duchovní fenomén, jakým islám nesporně je, v lecčem to zákonitě musí připomínat ono příznačné „definování slona“. Vrátíme-li se ještě k příměrům velkých muslimů, pak v intencích středověkého mistra Muhjiddína ibn Arabího, Bůh právníků bude vskutku jiný nežli Bůh pastýřů či obchodníků. A nejinak je tomu s náboženstvím i civilizací jeho vyznavačů, neboť islám politického analytika nebo publicisty bude vždy jiný než islám filologův a ten zase na hony vzdálen islámu internetového bojovníka za evropské hodnoty.

Zkrátka a dobře, výzkumný a vzdělávací projekt Muslimové očima českých školáků svým čtenářům může poutavým a poučeným způsobem naznačit, že slon je více než ucho i než chobot a světlo více nežli jeden paprsek z prizmatu, tedy že redukování islámu na krvavé záběry teroristických útoků je stejně zavádějící jako jeho násilné vtěsnávání do slonovinových věží akademických rozprav mezináboženských konferencí. Ostatně strach z neznámého může být stejně špatným průvodcem jako zbožné přání vydávané za skutečnost. Ať již si tedy čtenáři předkládané publikace vytvoří o islámu jakoukoliv představu, jsem pevně přesvědčen, že se jim na následujících stranách dostane náležité faktografie, na jejímž základu pak mohou lépe a hlavně kritičtěji vnímat ony pomyslné „obrysy slona“ i jejich absolutizující zobrazování.

Dr. Bronislav Ostřanský
Orientální ústav Akademie věd ČR v Praze

Autor: | úterý 8.4.2014 13:21 | karma článku: 17.06 | přečteno: 1407x

Další články blogera

Zemřel Prof. RNDr. Jiří Konta, DrSc., uznávaný mineralog a petrolog

Autor knihy Slyšet své srdce, Prof. RNDr. Jiří Konta, DrSc., světově uznávaný mineralog a petrolog, zemřel ve věku 95 let po krátké nemoci 22. února 2017 ve Vinohradské nemocnici.

27.2.2017 v 13:50 | Karma článku: 13.28 | Přečteno: 408 | Diskuse

Reakce Viktora Vereše k článku Jiřího Oulického

Někdejší bloger Viktor Vereš požaduje stažení tohoto článku Jiřího Oulického. Nevyhověli jsme mu, ale nabídli mu uveřejnění jeho reakce.

9.12.2015 v 15:13 | Karma článku: 13.75 | Přečteno: 284 | Diskuse

Reakce Diakonie Československé církve evangelické na blog Pavla Dudra

Diakonie ČCE reaguje na článek Otevřený dopis řediteli Diakonie ČCE Mgr. Petrovi Haškovi ohledně ubytování uprchlíků.

14.8.2015 v 16:15 | Karma článku: 19.17 | Přečteno: 1080 | Diskuse

Stanovisko Asociace klinických logopedů České republiky

k probíhající medializaci případu poskytování logopedické péče za přímou platbu a oznámení o podezření z pohlavního zneužívání na otce šestileté dcery „logopedkou“ v Klatovech. Tento případ s tragickým koncem pro otce dvou malých dětí byl v posledních dnech silně medializován i rozsáhle diskutován.

28.1.2015 v 22:42 | Karma článku: 35.21 | Přečteno: 12812 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Karel Ábelovský

woknoviny ... o poločase rozpadu organismu

ČSSD, včetně jejich vrcholných představitelů, a to minulých i současných, je vynikající studijní "matriál" - jak říkali někteří její představitelé, pamatujete? No, oni mají mnozí nejen problém se slůvky a jejich vhodným užitím.

24.6.2017 v 17:14 | Karma článku: 10.90 | Přečteno: 218 | Diskuse

Luděk Mazurek

Stoneův „Svět podle Putina“ – pravda nebo zinscenovaná propaganda?

Televize Prima převzala a vysílala 4 dílný dokumentární seriál "oscarového" (Četa) amerického režiséra Olivera Stonea s názvem „Svět podle Putina“. Jde o pravdu nebo o zinscenovanou proruskou propagandu? To posuďte sami.

24.6.2017 v 16:26 | Karma článku: 34.66 | Přečteno: 1197 | Diskuse

Hatem Berrezouga

Dialog s "nevěřícím psem", VI. Takíja (taqijja) aneb moderní hon na muslima. Část 2

Poté co jsme prozkoumali etymologii slova walijj, teď prozkoumáme etymologii slov tettaqú a tuqát, zda opravdu znamenají přetvářka, pokrytectví, lhaní a klamání nemuslimů.

24.6.2017 v 14:26 | Karma článku: 11.96 | Přečteno: 347 | Diskuse

Hatem Berrezouga

Dialog s "nevěřícím psem", VI. Takíja (taqijja) aneb moderní hon na muslima. Část 1

Muslim v dnešní době prostě nemůže být dobrým člověkem. Pokud jsi muslim, tak jsi buď terorista, anebo potenciální terorista, nacista, anebo v nejlepším případě umírnění či dobrý nacista.

24.6.2017 v 12:46 | Karma článku: 12.52 | Přečteno: 747 |

Karel Stryczek

Na taneční zábavě v Texasu

Byl nám doporučen „super country bar“ někde na hranicích mezi Oklahomou a Texasem. Jeli jsme z města půl hodiny na západ, potom u starého ranče opustili cestu se zpevněným povrchem a zatočili na jih mezi chřestýše do stepi.

24.6.2017 v 9:58 | Karma článku: 20.91 | Přečteno: 534 | Diskuse
Počet článků 57 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 4377


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.